Wednesday, May 1, 2013

Fatwa Pujangga - S Effedy , Arai Sang pemimpi , Wan Aishah Wan Arifin

Fatwa Pujangga

Tapi sayang...  sayang sayang...
Seribu kali sayang....
Kemanakah risalahku...ku alamatkan...

Telah ku terima suratmu yang lalu..
penuh sanjungan kata merayu...
syair dan pantun tersusun indah..
bagaikan sabda fatwa pujangga.....

kan ku simpan suratmu yang itu...
bak pusaka yang sangat bermutu..
walau kita tak lagi bersua sayang..
cukup sudah tandamu setia....

tapi sayang.. sayang sayang..
seribu kali sayang..
kemanakah risalah ku alamatkan....

terimalah jawapanku ini..
hanyalah doa restu Ilahi..
mogalah dik..... kau ta putus asa sayang
pasti kelak kitakan berjumpa







            Fatwa Pujangga.. merupakan sebuah lagu lama...  yang konklusinya kita boleh katakan sebuah karya agung... Lagu Fatwa pujangga telah dinyanyikan oleh ramai artis...  tetapi hasil penyumbang suara pertama bagi karya ini ialah Allahyarham S Effedi , beliau juga merupakan pencipta lagu ini..  untuk lebih info mengenai biodata pemilik nama Allahyarham S Effendy  ini...  jangan lupe Klik S Effendi .

        Apa yang membuatkan saya begitu tertarik dengan lagu Fatwa Pujangga ialah lagu ini ada kisahnya tersendiri. Apa yang kita bayangkan semestinya sangat berbeza dengan makna sebenar lagu ini. Penulis mengisahkan akan kasih sayang abang terhadap si adik yang merupakan pejuang minangkabau ..terpisah... bertahun tahun tidak dijumpanya...jauh si adik merantau..  satu cara untuk penulis berhubung ialah melalui lagu-lagu beliau. Maka terhasillah Fatwa Pujangga.... Apa yang pasti... puitisnya lagu ini sehingga ada yang menginterpretasikan lagu ini sebagai lagu putus cinta dan lagu si sang kecewa.

        Interpretasi lagu ini dari sudut lain juga boleh kita dengar melalui Nyanyian Arai dalam filem Sang Pemimpi (sambungan filem hebat Indonesia Laskar Pelangi) dimana pengarah filem ini telah mencipta watak Arai yang menyanyikan lagu Fatwa Pujangga ini untuk kekasih hatinya Zakiah Nurmala.  Rayuannya sangat berkesan bagi saya dengan hanya berteman gitar kapok hasil nasihat dari satu lagi watak sampingan yang berkesan.. "bang Zaitun". Cara memikat siteruna kepada sidara yang cukup "gentle man" memberi inspirasi kepada sang pencinta.




          Penyanyi hebat dari Malaya juga sememangnya memberi impak yang cukup hebat. Pemilik nama Wan Aishah Binti Wan Arifin atau Aishah yang cukup popular dengan lagu Janji Manismu dan Melukut Ditepi Gantang turut menyanyikan lagu Fatwa Pujangga dengan caranya tersendiri. Walaupun asalnya lagu Fatwa Pujangga ini dari seberang, ianya cukup dekat dengan kita peminat lagu Melayu Tradisional. Kini Allahyarham S Effendy kita boleh gelarkan beliau sebagai lagenda pelopor lagu lagu Jiwa Melayu setaraf dengan Allahyarhan Tan Sri P Ramli.


Rendy Ahmad melakonkan watak Arai dalam filem sang pemimpi


          
         

1 comment:

  1. Beautiful song with a fascinating history - being part of the struggle for Indonesia's independence!

    ReplyDelete